| 
      
    KDE  NIE SI, BOŽE? 
                Bol som prvý rok v trapistickom  kláštore vo francúzskom Sept-Fons. Trpel som ako kôň. Cnelo sa mi, moja  francúzština bola ešte dosť nepoužiteľná – a tak som nikomu a ničomu  nerozumel. Nič z toho, čo som tak napäto očakával, sa nedialo – teda  nijaká extáza či kontemplácia. Usínal som po polnoci a po tretej hodine som  vstával – bol to proste des. Boli to naozaj zúfalé prvé mesiace. 
              Novicmajster mi pomáhal ako mohol.  Snažil sa mi vysvetliť, že prežívam pocit istého bytostného ohrozenia  a z toho úzkosť, pretože takpovediac všetky dovtedajšie životné  taktiky a stratégie, ktoré som si za štyridsať rokov nazhromaždil, sú mi  k ničomu.  
              Vo svojich štyridsiatich rokoch som  mal zmapovaný svoj život čo do jeho organizácie, spôsobov relaxácie  i prípadných krízových opatrení. Vedel som proste, ku komu zájsť, keď sa  cítim nanič, mal som svoje miesta, na ktorých som dobíjal baterky, dokázal som  si podľa vlastných potrieb preorganizovať úlohy a program. A zrazu  nič z toho! Človeka „zovrel“ rehoľný rád a bez ohľadu na to, ako sa  cíti – zazvoní sa, všetko musíš nechať tak a ideš, kam ti určia. Od rána  do večera. Môžeš si hovoriť, že si do kláštora prišiel slobodne,  z vlastnej vôle. Ale psychike to napriek tomu dá poriadne zabrať. 
              Hovorí sa taký vtip: Kedy diabol  najviac vydesí začínajúceho mnícha? Predstavou dlhého života. Alebo môjho  kamaráta kartuziána, tiež v dosť chátrajúcom počiatočnom stave, vydesil  zas staručký predstavený kláštora: „Neboj sa, utečie to rýchlo...“ 
              Pamätám si, že jedného v zúfalosti  prežitého dňa som sa pred vešperami doplazil do kostola, zosunul som sa na  kolená, zničene som uprel zrak na svätostánok – a nešlo zabrániť, aby som  nepovedal: „Pane, nie je ti to už hlúpe?“ 
              Dominujúcom formou mojej osobnej  a intenzívnej modlitby sa v zmienenej epoche stalo úpenie až  kňučanie. Fakt. Niekoľko ráz som si spomenul na Václava Havla, ktorý mal vraj  „talent“ zablúdiť v lese a vždy, keď sa tak stalo, zúfalo volal na  manželku: „Olgóóó!“ Ja som vo svojej stratenosti zasa úpel: „Kde sííí?“ To som vyvzdychával  a keď som bol sám, vykrikoval som to takmer nepretržite. 
               Až raz som v poli vykopával kmeň  nejakého starého stromu. Ako som mal vo zvyku, zasa som „ukecával“ nebesia: „Kde si...?“ a zrazu počúvam, čo to  hovorím. Počujem sám seba, ako vravím: „Kde  nie si?“ a zasa: „Kde nie si?“ To bolo naozaj dosť zvláštne. Ostal som z toho dosť preľaknutý. Od tej  chvíle mi bolo hlúpe vracať sa k obohranému „Kde si?“ 
              Niežeby ma od toho večera opustila  všetka úzkosť. Ale predsa niečo „priaznivé“ prebehlo. Akýsi pocit ubezpečenia,  že Boh o mne vie. A ja som k počudovaniu pochopil, že táto istota „Kde nie si?“ ma bude sprevádzať  doživotne. 
    (Marek  Vácha, Karel Satoria, Život je sacra zajímavej, str. 16-17)  |